Thursday, July 29, 2010

Mana satu yang bes?

kat office aku kan, setelah aku buat ujikaji dan penilaian..purata orang yang datang lambat besenye dihantar oleh orang lain, maksud aku sama ada bf atau seangkatan dengannya, dan mereka yang datang awal besenye naik train atau bus.. salah satu sebabnye adalah.. bile bofren kite masuk keje kul 9 (swasta) die akan jadi tak bape rushing nak anta, sebab kalo die kua awal, die akan sampai di tempat kerja terlalu awal.. contoh nye.. gf die masuk pukul 8.30a.m, bf die pulak kul 9.00, kalo die anta gf die awal dalam 15 minit atau setengah jam, mase 'keawalan' die pula akan jadi berganda... maka dengan itu, die akan anta sharp je kat depan MARA, tapi masalah bagi gf2 mereka adalah time nak naek lif.. bukanye punch card ade kat pintu masuk MARA tu, nak tunggu lif da makan maser yang banyak aku raser... lagi2 lif MARA ade rules die sendiri...camne tu eh... contoh aku je da larh.. abang aku masuk kul 9.00, aku masuk kul 8.00, die anta aku sharp2 kul 8.00 kat sane..kerap jugak aku lambat jadinya.. manakala bile naek bus..kite da tak yah rushing2 tunggu orang, nyusahkan orang, ngumpat orang blakang2, nak naek angin bile lambat...sebab kite leh set time sendri..sebagai buktinya, aku slalu datang awal kat offc, sampaikan satu ari tu, aku sampai je kat ofs tu, pintu tak bukak lagi..sempat la lagi aku dok tido..huhu..tapi ade kekurangannya jugak dibandingkan dengan 'ade orang anta'. kalo naek bus, kene kua awal, rebut nak dapatkan seat, keawalan die memang tak leh bla.. aku kene tunggu bus kol 6.30, da tu sampai MARA adalah dalam kul 7.40, kalo jem sket 7.50, kalo terawal, 7.30.. Kelebihan 'ade orang anta' pulak, tak yah nak wiso2 bus ade ke tak, tak yah rebut2 seat (sebab comfirm2, seat blakang tu ko yg punyer), takyah nak menunggu lama sangat macam dok dlam bus ambik maser 1 jam tapi kalo time aku naek moto ngan abg aku 20 minit je, kalo tak jem 10-15 minit.. tade la, sampai tetido bangun semuler.. (hehe). tapi yang bes ble time balek, bagi akularh, kat umah aku tu...nak tido awal2 susah sebab ade baby, (asek nak maen ngan dier) so aku amek kesempatan tdo dlm bus sebelum sampai umah.. time balek memang lagi lame, sbb jalan jem gle! penah sampai 2.00 jam aku dalam bus..paling awal pun 1.30 jam je..tak lari banyak...kelebihan bagi 'orang ambik' ialah, takyah la nak tekejo-kejo cari bus..sure punye da ade transport..sure punyer ade orang sayang (ayat sedey). aku kalo kua dari offc, loceng tu belom abeh bunyi lagi, aku da punch da..huhu (kejo bus). kalo aku lewat, nak tunggu second bus lambat, so sampai umah cam da maghrib.. bile sampai lambat..aku trase tak bes sangat..dan tak cukup maser nak buat keje kat umah dan secara tak langsung buat kau raser malas! tapi kalo 'orang ambik' kua pukul 5.00, kul 5.30 aku sampai.. kalo kua kul 5.30, kul 5.50 aku sampai..huhu... tapi kat offc aku ni bagi mereka yang bercouple, majoriti bf dorang anta pegi dan balik... bf die keje tape r... alang2 kan... tunang aku balik kelas pun kul 4.00pm (paling lambat-minggu pertama die ambek aku, sbb aku tak tau naek bus ape) takkn die sanggup tunggu aku satu jam... lame tuh....aku buat soal selidik aritu.. majoriti bagi jawapan yang sama.. takut gf balik lambat..takut gf pegi mane2..dan yang penting wisokan keselamatan..no wonder larh..mereka2 itu datang lambat setiap pagi, dan balik lambat setiap hari..sebabnye bf dorang anta time pepagi dan bf dorang ambik time petang2 alam tu... jangan mimpi aku nak join dorang balik lambat.. dorang kadang2 lepak sampai kul 6-7..tape r.. naek moto sekejab jer.. tapi...satu perkara je aku sentiasa ingatkan diri aku... memangla kadang2 cam bes je tengok dorang...n raser touching sket..janganlah hidup bergantung pada orang lain... cubalah berdikari... dan itu yang sedang aku lalui.. semua aku buat sendiri... kalo tidak..dari dulu abang aku anta g keje..dari keje kat CR TECH hingga keje kat MARA..aku raser, kalo abg aku tak kawen mesti aku naek ngan dier lagi... hihi (thanx bro, luv u).. neway..blajolarh bedikari... hihi..make dengan itu..aku cari tempat keje yang dekat ngan public transport sebab nnt senang nak p keje..
bye
note: nak kate bedikari pun, ntah larh.. 80% sebab pagi2 tu, ayah aku anta p bustop,sebab gelap lagi..dan kat umah aku banyak kes ragot..sumur idup aku sekali je aku p ke bustop tu jalan kaki..(20 minit nak p saner), pastu mak aku tak bagi dah..takut pape jadi.. kalo ikutkan aku, memang aku jalan jer..takya nak sshkan ayah.. (thanx ayah,luv u, luv u too mak..)

No comments: